تونل ضدعفونی کننده کرونا و نکات مرتبط با آن

تونل ضدعفونی کننده کرونا:

کرونا مهمان ناخوانده ای است که طی چند ماه گذشته همه جهان را به خود درگیر کرده است. از آسیا گرفته تا اروپا، از اروپا تا اقیانوسیه همه و همه درگیر این ویروس مهلک و خطرناک می‌باشند. به گفته کارشناسان این ویروس مهمان ناخوانده ای است که جا خوش کرده است. انتظار می رود که حالا حالاها باید از آن پذیرایی نماییم. با این وضع نمی توان روابط اجتماعی و کارهای اقتصادی و اداری را برای همیشه تعطیل کرد.

به همین منظور شرکت‌ های دانش ‌بنیان و حفاظتی بر آن شدند تا نسبت به ایجاد تونل های حفاظتی اقدام نمایند. لذا تونل ضدعفونی کننده کرونا، به عنوان تجهیزاتی برای جلوگیری از انتشار کرونا شناخته می شود. با توجه به نوظهور بودن این گیت های ضدعفونی اطلاعات آنچنانی از آن ها در دسترس نمی ‌باشد.

بسیاری از افراد اطلاعاتی از خطرات آن ها ندارند. لذا ما در این متن قصد داریم تا در مورد تونل ضدعفونی کننده کرونا صحبت کنیم. در این بین اطلاعاتی در مورد چگونگی کار و مواد ضدعفونی کننده آن ها ارائه خواهیم کرد. چنانچه برای شرکت یا محیط کاری خود قصد استفاده از این تونل ‌ها را دارید با ما تا پایان همراه باشید.

تونل ضدعفونی کننده کرونا چیست

تونل ضدعفونی کننده کرونا، برای از بین بردن ویروس کرونا در سطح لباس و دست ‌های افراد تاثیرگذار است. اما توجه داشته باشید که اگر فردی دارای بیماری کرونا باشد، می تواند بعد از خارج شدن از گیت هم ناقل باشد. پس از استفاده از این دستگاه تنها برای از بین بردن ویروس های سطحی بر روی لباس و دست های افراد است. لذا استفاده از ماسک بعد از رد شدن از این تونل توصیه می شود.

گفتنی است این تونل ها دارای متدها و روش های مختلفی برای گندزدایی می باشند. معمولاً از این تجهیزات برای ورودی ادارات، مغازه ها و شرکت هایی که پر رفت و آمد می باشند استفاده می گردد. به طور مثال در محیط های فرودگاهی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تونل ضدعفونی کننده کرونا هم برای افراد و هم برای اشیاء مورد استفاده قرار می گیرد. اما تونل ضدعفونی کننده ای که مخصوص افراد می باشد، توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است.

لذا استفاده از مواد ضدعفونی کننده ممکن است خطراتی برای افراد داشته باشد. البته به این موضوع در پاراگراف های بعد خواهیم پرداخت. در کل می‌توان گفت این روش اقدامی مناسب برای از بین بردن کرونا است. اما روش صد در صدی نمی باشد.

تونل ضدعفونی کننده کرونا

تونل ضدعفونی کننده کرونا

سبک کار این تونل ها

شاید بسیاری با کارایی تونل ضدعفونی کننده کرونا آشنایی نداشته باشند. این تونل ها به گونه ای طراحی شده که دارای سنسورهای خاص برای شناسایی ورود اجسام یا افراد می باشد. زمانی که فرد یا شیئ وارد این گیت می‌شود، نازل های پاشش مواد ضدعفونی‌کننده شروع به کار می‌ کنند. این نازل ها معمولاً در حدود ۱۵ نازل می‌ باشند. این نازل ها از نوک پا تا سر را مورد پاشش مواد ضدعفونی کننده قرار می ‌دهد.

لذا طی بررسی‌هایی که ما داشتیم، مشخص شد شما باید به میزان ۱۰ ثانیه در این گیت ها بمانید. بعضی از این تونل ها به صورت دو مرحله ای می باشند. یعنی یک بار با مواد ضدعفونی کننده و یکبار با اشعه های مختلف به ضدعفونی می پردازند. بسیاری از تونل‌ های ضدعفونی کننده جایگاهی برای ضدعفونی دست ها دارند.

حال سوال پیش می آید که مواد ضدعفونی کننده این تونل ها چه می باشد. توجه داشته باشید که مواد تونل ضدعفونی ‌کننده کرونا، معمولاً متفاوت است. طی بررسی‌ هایی که ما داشتیم در بعضی از موارد از محلول آب با هیپوکلریت سدیم استفاده می کنند. لذا بعضی ازتونل ها از بخار برای گندزدایی استفاده می نمایند. همچنین اشعه uv در این تونل ها مورد استفاده است. اما در تونل هایی که مخصوص وسایل نقلیه سبک و سنگین است، معمولاً از انواع ضدعفونی کننده ها استفاده می‌شود. این ضدعفونی کننده ها آنچنان مشکلی برای ماشین به وجود نخواهند آورد. به همین دلیل نوع ماده ضدعفونی کننده می‌تواند گوناگونی خاصی داشته باشد.

تونل ضدعفونی کننده کرونا

تونل ضدعفونی کننده کرونا

خطرات تونل ضدعفونی کننده کرونا

با توجه به پیشرفت بیش از حد بیماری کرونا، استفاده از این تونل ضدعفونی کننده کرونا رواج یافته. به دلیل ناآگاهی بعضی از افراد در مورد این تونل ‌ها سازمان بهداشت جهانی اخطار داد که اگر از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی برای افراد استفاده شود، ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات پوستی و حتی ریوی گردد. به طور مثال استفاده از هیپوکلریت سدیم یا همان واکتس برای افراد کاملاً مضر است. به همین دلیل شرکت ها و مکان هایی که از این گیت ها استفاده می‌ کنند باید نوع مواد ضدعفونی کننده را طبق نظر وزارت بهداشت انتخاب نمایند.

حتی تونل ضدعفونی کننده کرونا که برای ماشین ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این قاعده مستثنا نیستند. لذا در صورتی که از واکتس و آب برای ضدعفونی کردن ماشین ها استفاده شود، ممکن است رنگ ماشین تحت تاثیر قرار بگیرد. لذا استفاده بیش از حد از اشعه uv هم می‌تواند مخرب باشد.

تونل ضدعفونی کننده کرونا

تونل ضدعفونی کننده کرونا

پیشنهاداتی که برای از بین بردن خطرات ارائه می شود

اما پیشنهاداتی برای از بین بردن خطرات تونل ضدعفونی کننده کرونا وجود دارد. نوع محلول استفاده شده و یا روشی که برای از بین بردن این ویروس استفاده می شود، بسیار مهم است. مطمئناً استفاده از هیپوکلریت سدیم، هم مشکلات پوستی و هم مشکلات داخلی را ایجاد می‌ کند. ضدعفونی کننده ای مانند ازن، خطری برای افراد ندارد. همچنین استفاده از تونلی که با بخار کار می کند می تواند گزینه ای مناسب برای گندزدایی باشد.

اتاقک های بخار قابلیت بسیار بالایی دارند و می توانند گزینه مناسب برای گندزدایی به حساب آید. چنانچه این دستگاه ها از اشعه uv بهره‌ مند باشد، قدرت ویروس کشی آن بالاتر خواهد رفت. لذا اشعه uv نسبت به مواد شیمیایی، خطر کمتری را برای افراد دارد. از طرفی اگر استفاده آنچنانی از این دستگاه را ندارید، این اشعه می تواند بهترین گزینه برای ویروس کشی باشد. از طرفی ازن، بخار و اشعه uv کمترین صدمه زیست محیطی را دارند. در کل به شرکت های سازنده و محیط هایی که از این تونل ها استفاده می کنند، توصیه می کنیم این است که حتماً به نوع ماده ضدعفونی کننده توجه ویژه داشته باشند.

تونل ضدعفونی کننده کرونا

تونل ضدعفونی کننده کرونا

بحث پایانی

در پایان باید گفت که استفاده از تونل ضدعفونی کننده کرونا در محیط های پر رفت و آمد می تواند تاثیر گذار باشد. اما مطمئناً خطراتی که برای افراد دارد کاملا مشهود است. اغلب مواد ضدعفونی کننده شیمیایی هستند و استفاده از مواد شیمیایی برای ضدعفونی، امری اجتناب ‌ناپذیر است.

پس به افرادی که قصد استفاده از این تونل ها را دارند، توصیه می کنیم که سعی کنند از موادی استفاده کنند که ضرر آن ها کمتر می باشد. افرادی که قرار است در این تونل ها قرار بگیرند بهتر است که از ماسک ها و عینک های مختلف استفاده کنند. اگر در یک محیط کاری هستید و مجبور می باشید که چند بار در روز از این تونل رد شوید، بهتر است که فیس شیلد را بر روی صورت داشته باشید.

در پایان توصیه می شود برای جلوگیری از بروز بیماری کرونا سعی کنید بیشتر در خانه بمانید. امیدواریم که اطلاعات لازم را در مورد تونل ضدعفونی کننده کرونا به دست آورده باشید. در صورتی که در محیط ها مختلف این تونل های ضدعفونی کننده را دیدید، تعجب نکنید. اما اگر احساس کردید که مواد ضدعفونی کننده غیر متعارف برای آن ها استفاده شده سعی کنید به هیچ وجه از آن ها رد نشوید. لذا ممکن است در صورت داشتن بیماری زمینه ‌ای شما را تحت تاثیر قرار دهند.

منابع:

https://www.easymoveindia.in/corona-disinfection-tunnel.html

https://www.dtnext.in/News/TamilNadu/2020/04/11015252/1224470/No-more-disinfection-tunnels-as-docs-warn-of-health-.vpf

 

LEAVE A REPLYYour email address will not be published. Required fields are marked *Your Name

All right reserved