رعایت بهداشت حرفه ای در برابر کرونا

در سال ۲۰۲۰ جهان تحت تاثیر بیماری کرونا در تکاپوی فرار از آن و راهی برای آلوده نشدن به این بیماری می باشد. کشورهای مختلف جهان امروزه این بیماری را به عنوان مهلک ترین خطر برای خود و شهروندانشان می دانند. در این شرایط یکی از موضوعات مهم رعایت بهداشت حرفه ای می باشد. بهداشت حرفه ای در محیط شغلی حرف اول را می زند. این دو مقوله امروز به یکدیگر گره خورده اند. بسیاری از افراد برای رعایت بهداشت حرفه ای در برابر این بیماری دست به کار شده اند.

لذا بهداشت محیط شغلی و حرفه ای نکته ای می باشد که افراد باید در برابر این بیماری و بیماری های مشابه مانند آنفولانزا آن را مورد بررسی قرار دهند. ما در این متن با توجه به وضعیت فعلی و شیوع بیماری مهلک کرونا، بهداشت حرفه ‌ای و ارتباط آن را با این بیماری مورد بررسی قرار خواهیم داد. توجه داشته باشید که کرونا بسیار جدی است چنانچه قصد فعالیت در محیط های صنعتی را دارید با ما تا پایان همراه باشید.

بهداشت حرفه ای چیست

قبل از آنکه به سراغ ارتباط بهداشت حرفه‌ ای و کرونا برویم، بهتر است که بهداشت حرفه‌ ای را بررسی کنیم. بهداشت حرفه ای یک شاخه خاص پزشکی می باشد. در این شاخه پزشکی سلامت جسمی و روحی کارمندان همواره مورد توجه می باشد. هدف از رعایت بهداشت شغلی جلوگیری از بیماری ها و جراحات می باشد. حال سوال پیش می آید که این جراحات و بیماری ها تحت تاثیر چه عواملی می باشد.

در این مورد، عوامل مختلفی موجود است. به طور مثال یکی از عواملی که ممکن است موجب به خطر افتادن جان و یا سلامت افراد شود، استفاده نکردن از لباس کار و تجهیزات ایمنی می باشد. شما باید در محیط کار با توجه به شرایط کاری لباس های مخصوص بپوشید. لذا در محیط های صنعتی این موضوع اهمیت بالایی دارد.

ارگونومی در محیط کار بسیار مهم می باشد. اگر محیط کار شما یک محیط اداری است چگونه نشستن پشت میز و صندلی های مناسب در این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد. اما یکی از نکاتی که در بهداشت حرفه‌ ای باید رعایت شود، ارتباط افراد در زمان شیوع بیماریهای واگیر دار می باشد. در کل دنیا بیماری‌ های واگیردار مختلفی وجود دارد.

این بیماری ها ممکن است در فصول سرد سال بیشتر خودنمایی نمایند. به طور مثال در حال حاضر دنیا درگیر بیماری واگیردار کرونا می باشد. این بیماری قدرت شیوع بالایی دارد. لذا رعایت بهداشت حرفه ای در برابر کرونا موضوعی اس که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رعایت بهداشت حرفه ای

رعایت بهداشت حرفه ای در برابر کرونا

خوب است که بدانید کرونا هیچ راه درمانی ندارد. این بیماری یکی از بیماری مهلک می ‌باشد. مهلک از آن جهت که دوره نهفتگی آن ۱۴ روز است. ممکن است افراد تا ۱۴ روز علائم بیماری را حس نکنند. در این دوره مطمئناً بسیاری از افراد دیگر را مبتلا می کنند. حال تصور کنید که یک فرد مبتلا به بیماری کرونا در محیط صنعتی و شغلی آزادانه حرکت می کند. همین موضوع باعث می شود سایر کارکنان در خطر شدید قرار بگیرند.

بهتر است در محیط های صنعتی، بهداشت حرفه ای در برابر کرونا آموزش داده شود. اما این بهداشت چگونه می باشد. ما چند نمونه از کارایی که در برابر این بیماری و حتی بیماری‌ های واگیردار مانند انفلونزا باید صورت بگیرد را در ادامه عنوان خواهیم کرد.

رعایت اصولی بهداشتی در برابر کرونا در محیط های صنعتی

رعایت بهداشت حرفه ای در برابر کرونا توسط کارمندان

همانطور که گفته شد رعایت بهداشت حرفه ای در محیط کار بسیار مهم می باشد. در بعضی از موارد بهداشت حرفه ای تنها برای رعایت نکات ایمنی در برابر انواع دستگاه های صنعتی می باشد. اما در حال حاضر بهداشت حرفه ‌ای در برابر کرونا ساز و کاری جدید به وجود آورده است.

کارمندان و کارگران یک بخش صنعتی و اداری باید توجه داشته باشند که در محیط یک سری از موارد را رعایت کنند. سعی کنید در زمان انجام کار حتماً از ماسک استفاده نمایید. استفاده از دستکش برای کارکنان الزامی می باشد. با توجه به اینکه ممکن است کارمند و یا کارگر بخش صنعتی در ارتباط رو در رو با هم کار و یا ارباب رجوع قرار بگیرد، بهتر است که از عینک های طبی و غیر طبی استفاده شود. همانطور که می‌ دانید ممکن است پرتاب یک قطره آب دهان بسیار کوچک در زمان صحبت کردن، باعث ایجاد کرونا شود. ممکن است این آب دهان به چشم رفته و همین موضوع سبب شود که شما به این بیماری دچار شوید.

سعی کنید در زمان مراقبت با همکاران و یا ارباب رجوع ها فاصله خود را حفظ نمایید. در حین انجام کار همواره به خود یادآوری کنید که به چشم دماغ و دهن خود نباید دست بزنید. ممکن است شما دستکش داشته باشید اما این دستکش راهی برای ورود بیماری از طریق ارتباط دست با چشم، دهن و بینی نیست.

سعی کنید به محض ورود از لباس کاری مجزا استفاده کنید. پس از آن که کار تمام شد این لباس را از تن در آورده و از بردن آن به خانه خودداری فرمایید. سعی کنید در زمان کار از خوردن نوشیدنی ها و غذا بپرهیزید.

اقدامات لازم کارمندان برای جلوگیزی از کرونا

وظایف کارفرما در محیط کار

در رابطه با بهداشت حرفه ای در برابر کرونا، کارفرمایان یک سری از وظایف را دارند. توجه داشته باشید که وظایف کارفرما در رعایت بهداشت حرفه‌ ای، بیشتر از کارمند می باشد. یک سری از موارد توسط کارفرما باید رعایت شود. کارفرما باید اطلاعات درستی را به کارمندان بدهد.

کارفرما باید تمام محیط را ضدعفونی نماید. او باید شرایط تست کرونا را برای کارمندان خود فراهم آورد. طبق قانون موظف است که برای کارکنان خود تجهیزات ضد عفونی ‌کننده تهیه نماید. لباس کار استاندارد برای کارکنان بر عهده کارفرما می باشد. کارفرما باید در صورت لزوم وعده‌ های غذایی خود را تعطیل نماید. به طور مثال اگر در یک کارخانه سلف غذاخوری موجود است، کارفرما باید برای مدتی این سلف را تعطیل کند. در این مورد می توان کارمند را برای خوردن وعده های غذایی به خانه فرستاد.

چنانچه در منطقه قرمز کرونا قرار گرفته اید باید آمدن کارکنان بر سر کار را مورد بررسی قرار دهید. لذا گزینه تعطیلی کار و فرستادن کارکنان به قرنطینه خانگی، می تواند یکی از گزینه هایی باشد که کارفرما باید از آن استفاده کند. در کل توجه داشته باشید که سلامت هر کدام از کارکنان شما اهمیت بالایی دارد. ممکن است در زمان تعطیلی کارخانه یا هر محیط کاری دیگر به شما خساراتی وارد شود. اما از دست دادن کارکنان در ادامه خسارات بیشتری به شما وارد می کند.

اقدامات کارفرما در برابر کرونا

بحث پایانی و نتیجه گیری

بیماری کرونا یک میهمان ناخوانده است. این میهمان دیر یا زود از ایران خواهد رفت. اما رعایت بهداشت حرفه ای باید همواره مورد توجه قرار بگیرد. پس از آن که بهداشت حرفه ‌ای در برابر کرونا را رعایت کردید، باید توجه داشته باشید که بهداشت شغلی شاخه های مختلفی را دارد. شما برای رعایت این بهداشت باید از فیزیوتراپ ها، متخصصان بهداشت، روانشناسان کارشناسان ارگونومیک، کاردرمانگران، متخصصان و پرستاران بهداشت حرفه ای در محیط کاری خود استفاده کنید.

چنانچه در محل کاری خود از این خدمات بی‌ بهره‌ اید سعی کنید تا مواردی چون مذاکره با کارفرما برای اجرا و سیاست‌های رعایت بهداشت حرفه ‌ای، ارزیابی ‌های بهداشت قبل از اشتغال، حمایت از برنامه ‌های ارتقاء و سلامت آموزشی، ارائه مشاوره به دیگر کارمندان و… را تحت نظر داشته باشید. این نکات وظیفه ای می باشد که شما در قبال محیط کار خود باید رعایت نمایید.

منابع:

https://fitforwork.org/blog/the-role-of-occupational-health/

https://www.health.gov.au/resources/collections/novel-coronavirus-2019-ncov-resources

LEAVE A REPLYYour email address will not be published. Required fields are marked *Your Name

All right reserved